Vnímání značek mobilních telefonů
Prostřednictvím našeho MTA software jsme analyzovali tisíce recenzí mobilních telefonů. Primárně nás zajímají informace typu, jak uživatelé hodnotí u daného mobilního telefonu výdrž baterie nebo fotoaparát.
Pro zajímavost jsme však vyhodnotili, jak recenzenti v čase hodnotí jednotlivé značky. A jaké zajímavé informace nám ze statistiky vyplynuly?
Například to, že Apple si drží stále vysoký standard a spokojenost uživatelů v posledních letech mírně roste. Naproti tomu Samsung zaznamenal výrazný negativní výkyv, na druhou stranu o to rychleji se na Apple znovu dotáhl. V roce 2019 se obě značky pohybují shodně na přibližně 70% míře spokojenosti s jejich produkty.
Osa X zobrazuje poměr pozitivních a negativních recenzí. Sentiment byl vyhodnocen prostřednictvím Multicriterial Text Analysis software (MTA).
Pokud se podíváme na další značky, tak například mobilní telefony ASUS se z hlediska uživatelské spokojenosti zlepšily o takřka 100 % a Apple již předběhly.
Nutno podotknout, že toto srovnání naráží na jinou cílovou skupinu obou výrobců. Nic nám však nebrání udělat stejné srovnání třeba pouze pro modely Samsung Galaxy Note 10+ a Apple iPhone XS. Již brzy tuto funkcionalitu nabídneme v naší mobilní aplikaci, u které právě probíhají poslední testy.
V roce 2019 jsou pak čeští recenzenti zatím nejvíce spokojeni s telefony od značky Google, u které je poměr pozitivních/ negativních recenzí 78 %.
V grafu níže si můžete prohlédnout celkové srovnání recenzí jednotlivých značek za posledních 5 let. Zde se však jedná opravdu jen o orientační zobrazení, jelikož ne u všech značek disponujeme vypovídajícím vzorkem získaných recenzí.
Naopak vysokou vypovídající hodnotu má srovnání u největších značek (měřeno největším počtem recenzí).
Pro zajímavost uvádíme také graf, ve kterém jsou zobrazeny obě metriky, tedy jak celkový počet recenzí (velikost bubliny), tak poměr pozitivních recenzí na celkovém počtu recenzí (jak vysoko je bublina umístěna).
Jiří Fuchs a Vladimír Vacula, CYRRUS ADVISORY, a.s.